Vilken produkt gillar dina kunder bäst? Man kan få svar på ganska mycket genom att kolla på orderingången, och storsäljare lägger man enkelt märke till, men ska du svara på frågan vad dina kunder egentligen skulle vilja ha, blir det lite svårare. Marknadsundersökningar ger ett mer specifikt svar på hur konsumenterna upplever produkternas fel och förtjänster. 

Har du en affär, kan du själv fråga kunderna, och du kan också observera deras olika miner och reaktioner när de till exempel provar kläder eller väljer smycken. Det berättas att en butiksägare studerade kundernas beteende, och såg att de drog i kragarna när de provade skjortor. Han lät tillverka plagg med lite längre kragar, och kunderna handlade som aldrig förr. 

 

Enkäter för näthandelskunder

Inköp online gör ju kunden mer anonym, och hur köpbesluten kommer till eller vad kunden tänker om varorna kan man bara gissa sig till, och därför bör man anlita ett företag som gör enkäter och marknadsundersökningar. Man kan säga att det blir ganska dyrt att inte göra det, för då händer det att man kanske satsar mängder av energi på att lansera en produkt som kunden är måttligt förtjust i. 

 

Justera sitt sortiment

Det gäller att skapa efterfrågan för sina produkter, och med exempelvis tävlingar eller kundklubbar kan man knyta kunden till sig. Först och främst är det ändå viktigast att veta vad kunden innerst inne har för önskemål. Då kan man dels inrikta sortimentet just på den produkten, och man kan justera den så att den bättre uppfyller kundens förväntningar.

En professionell marknadsundersökning ger ett bättre underlag för beslut om sortimentet. Dessutom får man fram uppgifter som kan analyseras och tolkas, och kunderna ger sina omdömen till undersökningsföretaget och inte till ägaren. Man kan tänka sig att de lättare kan uttrycka både positiva och negativa synpunkter. Jobbet görs av experter, som man kan lita på.